2010-04-04

Men vad sjutton!

Nu snöar det! Stora vita flingor dalar ner och marken blir snötäckt! Fy sjutton! >:|

Påskhelgen har sprungit fort förbi precis som alla ledigheter verkar göra i det här huset! Eller, om jag ska vara lite mer rättvis mot det stackars huset som inte gjort något ont, är det nog i mitt liv ledigheterna går fort. Det verkar inte spela någon roll om man är ledig två dagar, en vecka eller en månad. Det säger i alla fall bara tjoff och så är det dags att knata iväg till jobbet igen.

Vi firar inte påsk alls. När jag var liten klädde vi oss till påskkärringar, målade ägg, åt påskmiddag hos mormor och klädde påskriset men jag har aldrig riktigt "fångats" av påsken och tycker att det är en ganska menlös helg. Så fort mina barn var så stora att man kunde sluta med fjädrar och ris, lade jag av. Det enda som vi alltid ser till att fixa är påskägg fyllda med godis, biobiljetter eller pengar till frissan. Just pengar till frissan är himla uppskattat av mina äldre döttrar ;)

Det har varit otroligt skönt väder och en riktigt lång promenad tog vi häromdagen. Vi passade också på att storstäda köket och eftersom alla saker togs ut från köksskåpen, rensade vi samtidigt ut sådant som ska kastas och sådant som ska sparas men inte behöver ligga i kökslådorna. Jag hittade två örthackare med tillhörande skålade skärbrädor och jag har testat att använda dem en gång men tyckte det var lättare att använda vanlig skärbräda och kniv. Undrar varför jag stoppade tillbaka dem i knivlådan alls? Jag lyckades nog förstöra köksfläkten också. Den var verkligen äcklig och jag sprutade upp Prefekt i den. Jag tyckte inte att jag använde särskilt mycket men det räckte för att den skulle gå sönder. Vi ska alltså åka och köpa en ny fläkt idag om det är öppet någonstans.

Jag är också jättesugen på att skaffa ett golv till sovrummet. När vi flyttade in i huset låg det en mörkröd heltäckningsmatta i det rum som blev vårt sovrum. Jag tyckte verkligen att den var ful och planerade att slita ut den så fort jag bara kunde. Men precis som vanligt var det en massa andra saker som behövde göras först och sedan har det passerat en massa år utan att det man tänkte göra blivit gjort. Nu har jag i alla fall bestämt att vi ska titta på "klickgolv". Klickgolv är golvplankor i trä som har en liten fog. När golvet är lagt ser det ut som parkett men är inte slipbart. De lite dyrare sorterna kan slipas en eller två gången men sedan får man skaffa nytt golv. Vi lade ett sådant i allrummet för några år sedan och det golvet är fortfarande vackert trots att jag var skeptisk.

Ett projekt till som vi tänker starta är planering av ombyggnad av köket. Vi får se hur det går! En köksfirma som vi kikade förbi i somras har en fin liten service. Kostnadsfritt kommer de hem till den som vill och ritar upp bästa planering och placering för skåp och lådor. Om man bestämmer sig för att ändå inte köpa kök av dem har jag förstått att planeringsarbetet ändå inte kostar något. Nu innebär just det inga större problem för båda jag och sambon blev jätteförtjusta i flera av deras finurliga lösningar i visningsköken och de hade riktigt snygga luckor och knoppar med.

Det vi inte har hunnit göra den här helgen som skulle ha hunnits med är att hitta en resa till hösten och att deklarera. Vi kanske hinner det idag men först ska jag röja igenom alla mina garderober. De vintrigaste kläderna ska bli borstade och tvättade för att hängas undan. Jag har nog också en del kläder som jag vuxit ur sedan förra sommaren och chansen att jag går ner 10 kilo i vikt utan att motionera är säkert lika med noll. Det innebär att jag lika gärna kan göra mig av med kläderna men är man hamster som jag vill man inte kasta i onödan. Det blir till att gräva fram lite flyttkartonger och ställa kläderna på vinden. Någon gång nästa år när jag storstädar där uppe kommer jag att hitta kläderna och undra varför jag inte slängde plaggen på en gång när jag ändå rensade garderoberna ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar