2010-04-08

Ersättningsbuss

Idag var jag nästan framme vid Årstaberg när tåget stannade mellan två stationer. Efter en stund fick vi besked om att det hade hänt en allvarlig olycka vid Södra station och att vårt tåg skulle åka tillbaka till Älvsjö och ersättningsbussar skulle sättas in.

Jag åker pendel varje vardag till och från jobbet och i vanliga fall brukar det bli många sura miner och mycket knorrande när tåget inte går som det ska. Idag blev det bara tyst, väldigt tyst. Många som nyss suttit och pratat i mobil eller med varandra avslutade samtalen och ansiktena speglade allvar. Jag tror att vi alla tänkte att någon stackare hade fått nog och hoppat och det känns alltid extra tungt när det är vår och sommar. Jag hoppas att det inte var så!

Ersättningsbuss var ett äventyr att åka. Första bussen som kom blev överfull på nolltid och jag tänkte att det är tur att den inte stannar vid fler hållplatser än en för när busschauffören åkte iväg var en del passagerare pressade mot dörrarna. Själv stod jag kvar och läste min bok till nästa buss kom. jag hade lite tur också för det var en långfärdsbuss med bekväma säten och den blev inte ens halvfull.

Hemfärden gick som den skulle och nu sitter jag och bonussonen och väntar på att gratängen ska bli färdig. Sambon är med sina kollegor på krogen och tackar av en kollega som slutar arbeta hos dem. Bonusdottern är hos sin pojkvän och väntas inte hem och dottern är hos sina systrar för att vara med på en inflyttningsfest hos en av storasystrarna. Tvätten är hängd, diskmaskinen är i- och urplockad och det enda som återstår är att ta hand om ekologiska grönsakerna och frukten från Årstiderna. Vi beställer en låda av varje på söndagarna och de körs hem till dörren på torsdagar. Lyx! :)

Jag har, för jobbets räkning, testat att fotografera lite idag. Jag saknade bilder till en rapport jag håller på att färdigställa och med lite tur har jag lyckats få någon bild med bra kvalité. Vi får väl se vad kollegorna tycker i morgon.

Det är skönt att det är en kort vecka för det blir en helg som är späckad med en massa "att göra". Vi har en studentmottagning i vår och bonussonen går ut nian. Mina döttrar har alltid haft "finkläder" på sig på sina avslutningar och det här året lyckades jag övertala bonusbarnen att det är kul att klä upp sig. Vi ska alltså få tag i snygga byxor, skjorta och slips till b-sonen. B-dottern ska ha tag på något hon känner för som helst liknar en studentklänning.

Vi måste också ta hem jord och frön till olika godsaker. I år tänker jag ha tomat, gurka, isbergssallad och kanske lök i växthuset. Potatis, vitlök, palsternacka och morot i drivbänkarna blir det också. Stamtomater och kryddväxter ska jag ha på altanen som vanligt. Lite jordgubbsplantor behöver jag förnya i år och kanske skulle jag testa att dra upp dem från frön istället för att köpa färdiguppdrivna plantor.

Sedan blir det till att sätta sig vid ritbordet för att planera upp hur sovrummet ska se ut efter ombyggnaden. Kontakt med köksfirman ska vi också ta. Nu när jag skrivit ner allt ser det jättemycket ut! Undrar om vi hinner ut i trädgården för att kratta lite löv?

1 kommentar:

  1. Nej du Monica ... nu är det föööör många dagar sedana du skrev ngt här ... *SKRATT* Ge f..n i fröna och lökarna ... det får du ta i helgen (men det kanske är bättre du skriver lite mer i helgen istället med tanke på att vädret inte ska bli det bästa för frö- och löksättning *ler*). Jo just det ... ditt inlägg i bloggen fungerade, kanon! Kram

    SvaraRadera