2009-01-25

Söndagssvammel

Tjoflöjt :)

Jaha då var jag här igen då. Än så länge är jag 100% på med uppdateringen av bloggen. Vaddå? Bara haft den i två dagar? JAja, men var lite positiv nu. Det här är ju i alla fall en uppdatering mer än om jag låtit bli. Dessutom är bloggen nu uppdaterad två dagar i rad :p~~~~~~

Både igår och idag har jag med en dåres envishet försökt få någon extern lagringsplats att ta emot de filmer jag filmade på en konsert. Nej då du behöver inte bli orolig. Jag fuskar inte med att dela ut upphovsrättsskyddade filmer. På en av döttrarnas skola har eleverna konserter och jag har mycket svårt att tänka mig att någon skulle protestera mot att jag delar med mig av de filmerna. Framförallt är det ju så att jag delar bara ut dem till de elever som var med och som jag känner ;)

Det finns jättemånga ställen på nätet som säger sig ta emot stora filer och det är precis vad man behöver när man vill dela med sig av en inspelning av 10 minuters konsert. Jag skaffade mig ett konto som var gratis och började ladda upp en film. När jag efter ett tag tittade på uppladdningen upptäckte jag ett rött kryss framför filen. För stor fil, stod det. När jag lusläste det finstilta insåg jag att jag skulle bli tvungen att betala en massa dollar varje månad för att få lagra en sådan stor fil. Man hade ganska stort utrymme att lagra filer på men filerna fick inte överskrida en ganska liten storlek. Ujujuj. Alltså letade jag raskt fram nästa ställe och upprepade proceduren. Samma sak där, fast det inte fanns någon finstilt sida. Däremot kom det ett felmeddelande när filen försökte överskrida en viss storlek. Suck! Det meddelandet kunde de väl gett mig på en gång istället. Idag satte min snälla sambo upp en FTP-server på vår NAS istället. Hoppas nu att det fungerar att hämta hem filer från den :)

Nu står en egen NAS på min önskelista. Jag har en massa filmen på datorn och på den NAS som finns i hemmet idag och det är helt klart att jag skulle behöva en egen så jag slipper sänga en massa. Måste komma ihåg att kolla med en av döttrarna om hon har kopierat alla sina filmer från sin skoltid. Då skulle jag kunna ta bort en massa gamla filer och antagligen få plats med allt jag behöver ha plats till.

Syster yster
ringde förresten idag. Gissa om jag blev glad :D Hon har legat i flunsa och jag var sugen på att ringa upp och bara småprata men eftersom jag försöker vara en omtänksam syster lät jag bli ;) Nu lät hon i alla fall jättepigg och glad och vi satt och svamlade en bra stund :)

Nu får det räcka för idag och jag vet att det är mest svammel men vad gör man inte för att uppdatera ofta? ;)

1 kommentar:

  1. Uppskattar sååå att du uppdaterar din blogg.. Trevligt med uppdaterade bloggar tycker jag. Det är så tråååkigt att gå in på en blogg bara för att upptäcka att det står samma sak vecka efter vecka, månad efter månad.
    Heja dig!

    SvaraRadera