2009-12-10

Dyr dag

I morse , när jag skulle till jobbet, tog jag mina fina stövlar på mig. Jag hade egentligen inte tänkt använda dem innan jag lämnat dem till skomakaren för omklackning men det är mina älsklingsstövlar och jag övertalade mig själv att de skulle hålla att gå på en dag till. Det är ju värt en hel del att få känna sig snygg ;)

Vid lunch hade jag lite bråttom att ta på mig stövlarna och på något sätt måste den lilla skinnremsan som ska skydda benet mot blixtlåset vikt sig dubbel och hamat i kläm. Jag fick alltså inte av mig stövlarna. Jag drog uppåt, utan resultat. Jag försökte dra neråt med samma resultat, det vill säga inget alls! Blixtlåset satt envist fast där det var. Jag försökte dra av mig stöveln med blixtlåset stängt. Det gick inte det heller.

En rådig kollega begärde fram en tång och drog sedan uppåt ... och neråt men blixtlåset satt där det var, precis på mitten. Jag blev ilsken och lyckades slita upp blixtlåset till följd att det gick sönder helt och hållet. :(

När det var dags att gå hem valde jag att inte gå hem i tofflor. Istället hämtade jag tre gummisnoddar, en grön, en röd och en blå. Dessa trädde jag om stöveln så att den skulle hålla sig stängd. Jag kan vara finurlig ibland. Naturligtvis gick det inte så bra. För varje steg jag tog åkte snoddarna lite neråt och var tionde steg fick jag stanna och hasa upp dem igen.

Det finns en second-hand affär en bit från jobbet som har begagnade skor. Jag styrde raskt kosan ditåt och efter en hel del letande hittade jag en stövel jag kunde ha. Snygg var den också! 400 kronor fattigare och ett par bruna italienska skinnstövlar rikare klev jag ut ur affären. Det var jätteskönt att inte behöva stanna hela tiden för att hasa upp gummisnoddar ;)

Min skomakare tog emot mina stövlar och lovade att ha dem klara till imorgon. 200 kronor för att byta blixtlåset och 200 för att sula och klacka om dem. Sammanlagt blev jag alltså 800 kronor fattigare idag. Nåja, mina gamla stövlar är klart värda 400 och de nya är säkert jättebilliga om man ser till utförande och skinnkvalitet.

Nu måste jag bara vänja mig vid att ha bruna stövlar på fötterna. Jag som bara äger svarta skor och stövlar. i värsta fall får någon av mina döttrar ta över dem ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar