2010-10-09

Potatis

När vi flyttade in i huset erkände de förra ägarna snabbt att de inte direkt prioriterade trädgårdsarbete. De var hellre ute och seglade med grannarna. Men ordningsamma var de trots allt och därför slängde de allt skräp på en komposthög. Den här högen blev större och högre för varje år som gick och med tanke på att de bodde i huset i närmre 25 år tror jag nog ni förstår vidden av komposten. Den var faktiskt så stor att det gick ett år innan jag förstod att det var en kompost och inte en kulle i hörnet av trädgården. Upptäckten gjorde jag när jag skulle kika på om kullen gick att gräva ur för att få en plätt som skulle vara lämplig att odla på.


Fem år senare hade vi lyckats gräva ur den helt och hållet och sedan röjde vi varje år lite rötter och sly och annat som tyckte det var en bra plats att växa på. En dag när jag stor i köksfönstret fick jag syn på en fotboll som låg halvt gömd i det som var kvar av komposten. Jag skrattade gott för mig själv för vi har grävt upp både det ena och andra som inte varit nedbrytningsbart genom årens lopp. När jag kom ner till komposten såg jag dock att det inte var en fotboll utan istället en jättestor champinjon. Flera sniglar hade ätit sig in i det gottiga och därmed slängde jag svampen på komposten. Inte den gamla dock utan den nya som vi anlade i trädgårdens andra hörn där den passar så mycket bättre. Den svampen måste ha ynglat av sig på något vis för det är inte ovanligt att vi hittar några varje år, fast nu i nya komposten. Än så länge har alltid minst en snigel hunnit före och då vill jag inte ha.

I våras satte vi potatis i gamla komposten och i min drivbänk som står mitt i gamla kompostutrymmmet. Eftersom vi i flera års tid rensat gammalt rotsystem trodde jag faktiskt att vi fått bort det mesta vid det här laget. Idag har vi tillbringat flera timmar med att röja upp i trädgården, tömma växthuset och drivbänkarna.

Döm om min förvåning när det såg ut så här efter en halvtimmas kämpande i potatislandet med grepen.



Den sammanlagda skörden såg lite bättre ut men tre korgar med rötter mot en bunke potatis är inte ok! Nästa år vill jag ha bra mycket bättre utdelning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar